Wanneer bel je de spoedtandarts?

Net zoals je in het weekend bij de spoedhuisartsenpost terecht kunt, bestaat er ook een spoedtandarts. Speciaal voor gevallen waarin het zeer onverstandig is om lang te wachten met een behandeling. Of wanneer de pijn letterlijk ondraaglijk wordt. Wil je graag weten met welke klachten en symptomen je bij een spoedtandarts terecht kunt? Hierbij enkele scenario’s waarbij je zeker een spoedtandarts kunt bellen.

Een afgebroken tand of kies

Soms kun je tijdens het nuttigen van een maaltijd ineens vreselijk schrikken: er is een stukje van je tand of kies afgebroken! Dit kan natuurlijk ook door een val of ongeluk gebeuren. In sommige gevallen zal het gaan om een natuurlijke tand of kies, in andere gevallen om een vulling of kroon. In beide gevallen is het echter slim om direct de spoedtandarts te bellen, zodat je snel kunt worden geholpen.

Een loszittende tand of kies

Bij een tand of kies die ineens los zit, geldt in principe hetzelfde als hierboven beschreven. Een loszittende tand of kies is vrijwel nooit een gunstig teken en snel handelen leidt meestal tot de best mogelijke behandeling. Bel ook bij een loszittende tand of kies dus de spoedtandarts.

Bij een bloeding of nabloeding

Heb je onlangs een (verstands-)kies laten trekken? Of is deze zelfs chirurgisch verwijderd? Of misschien heb je een wortelkanaalbehandeling ondergaan en is er na enkele dagen een bloeding in je mond ontstaan? Nabloedingen zijn in lichte vorm redelijk normaal na een ingreep. Is de bloeding echter heftig of duurt deze erg lang? Schakel dan direct de spoedtandarts in.

Bij heftige kiespijn

Als laatste kan nog erg heftige pijn worden genoemd als reden om de spoedtandarts te bellen. Kiespijn is één van de meest vervelende soorten pijn volgens velen en je hoeft echt niet een hele nacht of zelfs weekend extreme pijn te ondergaan. Onderneem bij hevige pijn dus ook zeker actie, voor je eigen gemoedsrust.

Wat zijn de kosten?

De globale kosten van een spoedtandarts liggen meestal tussen €50 en €250. In sommige gevallen zal je de factuur direct na de behandeling moeten voldoen aan de balie, maar soms kan dit ook via je zorgverzekering. Indien je niet over voldoende geld beschikt op het moment, informeer dan voor de zekerheid vooraf hoe dit geregeld is.

Tandarts Zederik

heeft als spoedtandarts Zederik in haar werkgebied. Wanneer er een spoedgeval is kan je altijd bellen met [TELEFOONNUMMER]. Bel je met een vaste lijn, dan wordt je automatisch doorverbonden met de lokale tandarts. Bel je met je mobiele telefoon, typ dan de 4 cijfers van het postcodegebied in en je wordt doorverbonden. In enkele gevallen hebben we geen dienstdoende tandarts in uw gebied.

Tips voor een spoedgeval

Hieronder vind je 5 tips wanneer je met spoed een tandarts nodig hebt in Zederik:
  1. Blijf kalm, paniek helpt niemand verder.
  2. Is er een tand afgebroken? Leg deze dan in melk of (nog beter) stop hem in je mond. Niet vergeten mee te nemen.
  3. Ga zo snel mogelijk naar de tandarts toe, ook als het 's nachts is.
  4. Zorg dat je bij je hebt: een legitimatiebewijs, een pinpas of cash en eventueel een zorgverzekeringspas.

Spoedtandarts Zederik