Spoedtandarts

Voor de meeste mensen is een bezoek aan de tandarts iets wat ze ruim van tevoren plannen. Elk (half-)jaar maken ze –ruim van tevoren- een afspraak voor een controle van hun gebit. Soms volgt daarop een afspraak voor een kleine ingreep, zoals het vullen van een gaatje.

Soms heb je echter te maken met een spoedgeval, bijvoorbeeld omdat een tand is afgebroken of omdat je ineens enorm hevige kiespijn hebt. Dan bel je natuurlijk meteen je eigen tandarts. Spoedgevallen houden zich echter niet aan kantooruren. Voor zulke gevallen bestaat er een spoedtandarts. De spoedtandarts is 24/7 bereikbaar.

Wanneer schakel je een spoedtandarts in?

Een spoedtandarts schakel je in voor spoedgevallen. Dat gevoelige tanden (pijnlijke sensatie aan je tanden na het drinken van iets kouds, bijvoorbeeld) daartoe niet behoort is duidelijk, Maar wanneer is nu wel sprake van een spoedgeval waar de tandarts snel naar moet kijken?

Afgebroken tand

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Een tand kan afbreken tijdens het sporten, maar ook wanneer je bij het eten per ongeluk op iets hards hebt gebeten. Bewaar het afgebroken stukje tand in een glas melk en maak zo snel mogelijk een afspraak met de tandarts. De (spoed) tandarts kan het afgebroken stukje vaak verlijmen, of de tand op een andere manier herstellen.

Afgebroken kies

Ook kiezen kunnen per ongeluk afbreken. Net zoals bij een afgebroken tand is het zaak om zo snel mogelijk naar de spoedtandarts te gaan. Bewaar het afgebroken stuk kies in een glas melk en neem dit mee zodat de tandarts de kies kan herstellen.

Uitgevallen tand

Door een harde klap op de kaak, bijvoorbeeld wanneer je gevallen bent, kan een tand loskomen. Spoed is geboden. Houdt de tand altijd vast bij de tandkroon (de bovenkant, nooit bij de wortel) en spoel hem af met melk. Heb je geen melk, gebruik dan water met een klein beetje zout. Is dat ook niet voorhanden, maak je tand dan schoon in de mond. Plaats de tand vervolgens weer terug in de kaak en maak zo snel mogelijk een afspraak met de spoedtandarts.

Uitgevallen kies

Bij een goed onderhouden gebit komt het eigenlijk zelden voor dat een kies uitvalt.

Losse tand

Als je tand nog wel in de kaak zit, maar een beetje wiebelt of scheef zit, maak je zo snel mogelijk een afspraak met de spoedtandarts. Laat de tand zitten waar hij zit, verwijder hem niet. De spoedtandarts kan de tand recht- en vastzetten.

Losse kies

Bij een goed verzorgd gebit zullen de kiezen meestal niet los zitten. Bij minder goed verzorgde gebitten kunnen ontstekingen ontstaan die een losse kies tot gevolg hebben. Probeer dan direct een afspraak te maken met de (spoed-)tandarts

Bloeding / nabloedingen

Wanneer bij de (half-)jaarlijkse controle een gebitsprobleem wordt ontdekt zal de tandarts een afspraak met je maken voor een (chirurgische) tandheelkundige ingreep. Soms wordt een tand of kies getrokken, er kan een kroon worden geplaatst, een implantaat worden aangebracht of een kleine operatie aan het tandvlees worden uitgevoerd. Het is onvermijdelijk dat je daarbij een beetje bloedt. Doordat het bloed zich mengt met je speeksel lijkt het al heel snel alsof je heftig bloedt. Meestal valt het mee en stopt het bloeden vanzelf.

Blijft het echter bloeden, of verandert de kleur van het bloed, dan kan er meer aan de hand zijn. Leg een verbandgaasje (of een zakdoek) op de bloedende plek en oefen gedurende ongeveer 30 minuten druk uit op de wond. Blijft het ook daarna bloeden? Bel dan meteen de spoedtandarts.

Opgezwollen wang door ontsteking met slikklachten en koorts

Heb je last van een opgezwollen wang, is slikken pijnlijk en ervaar je koorts? Dan heb je mogelijk een keelontsteking. Er zijn ook andere ziektes en aandoeningen waarbij deze symptomen voorkomen. We raden je aan om een afspraak te maken bij de dichtstbijzijnde huisartsenpost. Zij kunnen beoordelen wat de oorzaak van je klachten is en je, zo nodig, doorverwijzen naar de (spoed-)tandarts.

Kiespijn (gaatje)

Heb je plotseling last van kiespijn, bijvoorbeeld door een gaatje? Neem een ibuprofen of paracetamol om de pijn te verlichten. In de meeste gevallen kun je hiervoor gewoon een afspraak met je eigen tandarts maken. Leg je hoofd ’s nachts wat hoger dan normaal, zodat de kiespijn je niet uit je slaap houdt.

Zenuwpijn (endodontische klachten)

Door een ontsteking aan de zenuw in de tand kan een hevige pijn ontstaan. Het is zaak om hiervoor zo snel mogelijk de tandarts te bezoeken. Deze zal soms besluiten tot een wortelkanaalbehandeling. Wacht niet met het tandartsbezoek, want de klachten kunnen verergeren.

Pijn na het trekken van een tand of kies, die slecht te onderdrukken is door pijnstillers

Het is niet ongebruikelijk dat je wat pijn voelt wanneer een tand of kies getrokken is. Meestal kun je deze pijn met een Ibuprofen of Paracetamol oplossen. Zijn deze pijnstillers niet voldoende? Maak dan een afspraak met de spoedtandarts.

Ontstekingen van het tandvlees

Ontstoken tandvlees is op zichzelf al vervelend genoeg, maar het kan ook tot verdere complicaties en gebitsproblemen leiden. Breng daarom direct een bezoek aan de spoedtandarts.

Pijn aan de kaakgewrichten

Problemen met de kaakgewrichten kunnen erg vervelend zijn. Eten en praten wordt erg moeilijk. Pijn aan de kaakgewrichten is in de meeste gevallen echter niet spoedeisend. Maak wel op korte termijn een afspraak met je eigen tandarts.

Uitgevallen kroon of vulling

Als een kroon of vulling uit je gebit valt is dat wel even schrikken. Weet echter dat het wel vaker gebeurt en dat je er niet over in paniek hoeft te raken. Probeer de kroon of vulling terug te vinden en bewaar deze. Maak vervolgens binnen één of twee dagen een afspraak met je eigen tandarts.

Een te hoge vulling

Wanneer de tandarts een gaatje gevuld heeft kan het voorkomen dat de vulling iets te hoog is. Je merkt dit doordat je je mond niet helemaal meer kunt sluiten. Dit kan op termijn pijnklachten opleveren. Maak een afspraak met je eigen tandarts om dit te verhelpen.

Scherpe randen, die beschadiging van tong- of wangslijmvlies tot gevolg hebben

Soms ontstaan scherpe randen aan tanden en kiezen. Dit kan gaan snijden in het tong- of wangslijmvlies. Om erger te voorkomen is het goed snel een afspraak met de (spoed) tandarts te maken.

Uitstekend of loszittend ijzerdraadje van beugel, die beschadiging van tong- of wangslijmvlies tot gevolg hebben

Heb je (of je kind) een beugel? Dan kan een ijzerdraadje los komen te zitten. Dit kan wondjes in de mond veroorzaken. Maak met spoed een afspraak om het probleem te verhelpen.

Wat zijn de kosten?

De kosten voor een spoedafspraak met de tandarts lopen uiteen, maar liggen tussen de €50-€250. De tarieven worden elk jaar bepaald door de Nederlandse Zorg Autoriteit (NZa).

Let op: Je moet de kosten voor de spoedbehandeling door de spoedtandarts ter plekke betalen. De kosten voor spoedeisende zorg worden niet gedekt door de het basispakket van de zorgverzekering. Bij aanvullende zorgverzekeringen is de vergoeding voor tandheelkundige (spoed-) zorg per zorgverzekeraar verschillend.

Spoedtandarts nodig?